DHT, kreatin och manligt håravfall

Dihydrotestosteron (DHT) som bildas från testosteron är ett potentare könshormon än testosteron. Därför är det intressant för att erhålla en större muskelmassa. DHT är dock involverat i processen för manligt håravfall och enzymet som omvandlar testosteron till DHT hämmas ofta i behandlingar mot just håravfall. Kreatin, ett av de mest använda kosttillskotten för styrkebyggare har ingen inverkan på testosteron hos individer som tränar, med det har visat sig kunna kan höja DHT-nivåerna med över 50 procent! Så hur blir du starkare med kreatin, utan att tappa hår?

Allt handlar om testosteron. Eller?
Allt handlar om testosteron. Eller?

Det vanliga inom styrketräningskretsar är att man fokuserar mycket på testosteron. Ett könshormon som är potent för muskelökning och fettförbränning. Dopade personer får ett kraftigt förhöjt testosteron, vilket leder till ökad muskeltillväxt och högre fettförbränning. Om du är sugen på att dopa dig rekommenderar jag den här länken: Baksidan av doping.

Men DHT, ett derivat av testosteron är faktiskt mellan tre till tio gånger så potent som testosteron och därför kanske mer intressant för muskelbygge, fettförbränning och välmående. Även sexlivet verkar kunna få sig en ordentlig skjuts med förhöjda DHT-nivåer, mer än med testosteron! Önskvärt för oss män alltså 🙂 Kreatin tycks kunna höja detta ämne kraftigt samtidigt som DHT har en avgörande roll för manligt håravfall. Kan kreatin orsaka håravfall? Låt oss ta en närmare titt på dessa ämnen.

DHT

Testosteron omvandlas i kroppen till DHT av ett enzym kallat 5-alfa-reduktas. En blockering av detta enzym har visat sig leda till minskad muskelutveckling och minskad sexlust. DHT binder precis som testosteron in till androgenreceptorer (receptorer för könshormoner) i cellerna vilka inuti cellkärnan signalerar ökad expression av vissa gener, till exempel Insulin Growth Factor-1 (IGF-1)-genen. IGF-1 är ett protein som ökar cellprofileringen och håller cellerna vid liv längre. Ökade IGF-1-nivåer ger också bättre resultat vid styrketräning.

cell_600

För muskeltillväxt är DHT också intressant eftersom det precis som testosteron verkar kunna återvinna aminosyror efter proteinnedbrytning. Proteiner i muskler bryts ständigt ner och byggs upp igen och en ökad återanvändning av dessa byggstenar ger en effektivare muskeltillväxt. Ett högt ratio av DHT:testosteron eller förhöjda DHT-nivåer kan därför vara av nytta om du styrketränar. Så hur höjer man nivåerna?

PROTEIN → nedbrytning → AMINOSYROR → uppbyggnad → PROTEIN → muskeltillväxt

Som jag kommer till senare i texten verkar kreatin ha en stor effekt på omvandlingen testosteron → DHT. Testosteron som bildas från kolesterol i testiklarna (95%) och binjurarna (5%) kan sedan omvandlas till DHT. Kolesterol verkar ge en höjning och förenkla bildningen av testosteron i kroppen. Mättade fetter från animaliskt kött, ägg och mejeriprodukter är alltså av fördel för ditt testosteron.

Även vitamin D och zink verkar ha stor inverkan på testosteron, dock är detta inte helt entydigt då vissa studier inte visar på någon större skillnad i serum-testosteron efter intag av zink- eller vitamin D-tillskott. Samtidigt har lakrits och kraftig viktnedgång en negativ inverkan på testosteronproduktionen.

DHT och håravfall

DHT binder in till en androgenreceptor i hårsäckens dermalpapill. Män har mängder med receptorer för DHT i papillerna, mycket fler än kvinnor. Papillen är belägen längst ner i hårsäcken och är i direktkontakt med hudens blodkärl, från vilka hårsäcken får näring. Papillen växer och vilar i olika faser. Med mindre näring kommer papillen växa mindre och vila mer. Det verkar som att män som är benägna att tappa håret kan drabbas värst när näringsbrist uppstår. DHT kan då minska nivåerna av tillväxtfaktorn IGF-1 i hårsäcken, vilket gör att den växter mindre och vilar mer, något som minskar hårväxten. DHT verkar alltså ha en negativ inverkan på IGF-1 i hårsäckarna, säskilt hos personer som är benägna att tappa håret. Medel mot håravfall innehåller ofta en blockerare av det enzym som omvandlar testosteron till DHT.

Follickeln eller hårsäcken, växer och vilar i olika faser. DHT binder till sin receptor i papillen längst ner i hårsäcken.
Follickeln eller hårsäcken, växer och vilar i olika faser. DHT binder till sin receptor i papillen längst ner i hårsäcken.

Om du är benägen att tappa hår är det mycket viktigt att du förser hårsäcken med näring, särskilt tokotrienoler, alltså vitamin E. Även Vitamin D tros vara viktigt för att minska risken för håravfall.

Kreatin

Kreatin är en syra som finns naturligt i musklerna. När vår energibärarmolekyl adenosintrifosfat (ATP) hjälper våra muskler att utföra en kontraktion förbrukas ATP. För att återbygga ATP, vilket möjliggör fortsatt arbete i muskeln, används kreatin. Mer kreatin innebär mer återbyggnad av ATP och resultatet blir fler repetitioner av muskelarbete. Detta ger även större muskeltillväxt.

Man har aldrig hittat några allvarliga biverkningar av kreatin, däremot är man osäker på långtidseffekterna. Tillskott av kreatin tas oftast i uppladdningsfaser, för att sedan följas av en underhållningsfas. Efter ett tag brukar man avstå helt från kreatin för att sedan börja på en ny uppladdningsfas, detta för att få ut max av kreatinet. Dock verkar det som att man på senare år gått i från uppladdningsfaserna mer och mer för att istället hålla ett jämt intag.

Kreatin monohydrat, ett av de mest anv�nda kosttillskotten inom gymkretsar.

Kreatin höjer DHT

I en studie på rugbyspelare i Sydafrika såg man att kreatinsupplementering höjde DHT-nivåerna med 56% efter en 7 dagars uppladdningsfas (25g kreatin/dag + glukos) jämfört med placebo (enbart glukos). Nivåerna höll sig 40% över utgångsnivån efter 14 dagars underhållningsintag (5g kreatin/dag). Ratiot DHT:Testosteron ökade med 36% efter 7-dagarsuppladdningen och höll sig 22% över utgångsnivåerna under underhållningsfasen. Testosteronnivåerna förändrades inte signifikant av kreatinsupplementeringen.

DHT kan vara en av förklaringarna till att muskelmassan ökar med kreatinsupplementering. Det ska dock tilläggas att ingen förändring av muskelmassa eller fettmassa sågs i den aktuella studien. Något som författarna förklarar med att studien enbart varade i tre veckor och att rugbyspelarna redan var mycket tränade. De hade gått in i tävlingssäsongen och precis avslutat den tuffa försäsongsträningen.

Så kan kreatin orsaka manligt håravfall? Vem vet, hos personer som är benägna att tappa hår och som inte äter tillräckligt med vitamin D och E är risken kanske större.

Dwayne Johnson. F�r mycket kreatin och f�r lite vitamin D och E?

Slutord

Testosteron i all ära. Det verkar dock som att DHT, det mer potenta könshormonet, är viktigare för muskelbygge och längre aftnar i sängkammaren. Med kreatin kan du enligt den omnämnda studien öka halterna DHT, dock med en teoretisk risk för att bli kalhygge (ifall du har benägenhet för detta). Se till att äta ordentligt med vitamin D och E för att ge dina hårsäckar tillräckligt med näring. Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler kan du mer fördel köpa enMivitotal samt Vitamin D för att täcka upp det största behovet.