Fem tips för att lyckas med träningen

Stannat upp i träningen? Här följer fem tips som gör att du lyckas med träningen. Följ dessa och få ut mer av din träning!

1. Ta i mera

Det här gäller främst för kvinnor. De har ibland upp emot fem till tio repetitioner extra om de bara pushas tillräckligt. Vill du få ut max av din träning måste du också se till att ta i maximalt. Kan du prata och andas utan att det syns kan du förmodligen få ut några repetitioner till. Muskel, hjärta och nervsystem behöver känna att de lever för att utveckling ska ske i en någorlunda bra takt. Alltså – ta i mera om du ser helt oberörd ut under sista repetitionen!

Med en PT har man inget val, då får man ta i vare sig man vill eller inte.

2. Träna progressivt

För att du ska fortsätta utveckls i träningen krävs att du tränar progressionsinriktat! Dvs. Du MÅSTE försöka öka, helst varje pass. Är det löpning så t.ex. antingen i längd du springer eller hur snabbt du springer sträckan. Är det styrka så fler repetitioner, set eller högre vikt. Kroppen måste veta att den ska växa sig starkare. Det är faktiskt inte så himla supernoga vad exakt man tränar, vilka övningar man gör utan det viktigaste är att du faktiskt hela tiden pressar kroppen mer när du väl gör som. Hemligheten ligger i att hela tiden försöka öka mer i varje set och det medförde att det hela tiden blev små ökningar varje vecka.

jolie tränar
Jolie- Alltid med ett progressivt träningsschema 🙂 Här med målet att planka längre än sist såklart!

3. Ha uppsatta mål med träningen

Att inte vara medveten om vilken träning som är bäst för ens uppsatta mål är förklarligt, alla kan inte veta vad som är effektivast för just dem. Men att inte ens ha några mål kan försämra dina resultat avsevärt. Utan uppsatta mål kan motivationen sjunka och det blir lättare att hoppa över ett träningspass. Om du istället sätter upp mål, korta och långsiktiga, så blir du mer motiverad och tar samtidigt ut dig mer vid varje träningstillfälle. Alltså – ha ett mål för att bli mer motiverad!

Rörlighet, styrka eller uthållighet? Jag vill här uppnå en bättre rörlighet i bröstrygg och axlar, i kombination med lite offentlig förnedring.

4. Träna med någon

Att få upp tyngre vikter och våga gå till failure är viktigt för att öka i styrka. Om du har med en träningskompis kan du våga ta i mer utan risk att bli skadad ifall du misslyckas med lyftet. Dessutom kan en träningskompis lätt tagga igång dig när du har en dålig dag. När man pushar varandra blir träningen roligare och man får ut mer av den, och framför allt så tar man sig också till själva passet! Vem ska annars tvinga dig till gymmet? Alltså – träna med någon för att göra träningen roligare, säkrare och bättre.

Malin är en bra träningspartner - hon hämtar kaffe och pysslar om mig under passen.
Malin är en bra träningspartner – hon hämtar kaffe och pysslar om mig under passen.

5. Utför övningarna rätt

Svingar du bakåtlutande upp bicepscurlsen och drar upp dig i chinsstången med armarna istället för ryggen? Det är vanligt att övningar utförs fel, särskilt att man kopplar in för mycket av andra muskelgrupper. Försök att utföra övningarna strikt istället för att söka så mycket vikt som möjligt. Det gör att det blir lättare att hålla reda på din progression samtidigt som du undviker att bli skadad. Om du är osäker, ta hjälp av en instruktör eller personlig tränare på gymmet. Alltså – utför övningarna rätt så att du får bäst utveckling och inte skadar dig! Här kan du läsa mer om de övningar vi ofta utför fel i gymmet.

Bana in rätt rörelser redan från början. Med en PT gör du direkt till "Gå" utan omvägar till naprapater och kiropraktorer.
Bana in rätt rörelser redan från början. Med en PT gör du direkt till ”Gå” utan omvägar till naprapater och kiropraktorer.

Det var fem tips för att lyckas med träningen. Om du känner att det är svårt med upplägg eller vilka övningar man bör köra så kanske du behöver ett eget träningsupplägg? Via vårt träningsupplägg Shape får du hjälp både med kost och träning. Enkel kostplan och träningsschema anpassat efter dina mål. Gör en intresseanmälan nedan.