Fem tips för att bränna mer fett under träningen

Vill du bränna mer fett under träningen? Jag vet att många tränar för att just gå ner i vikt så här kommer fem tips för att bränna fett i samband med träning. Jag tycker att kosten är viktigast för att lyckas gå ned i vikt och man kan optimera sin fettförbränning när man tränar ifall målet är just viktnedgång.

Nyår hägrar - Det är dags att låta fettet gråta!
Nyår hägrar – Det är dags att låta fettet gråta!

Tips 1 – Träna högintensivt

HIIT-pass jobbigt(1)

Högintensiv intervallträning (HIIT) är ett roligt sätt att förbränna fett. Det går snabbt att utföra ett pass och variationen på övningar är stor, till exempel Tabata har ju blivit mycket populärt. Dessutom kan HIIT ge en extra kick i viktnedgången om man jämför med konditionsträning, detta gäller främst när man är överviktig. HIIT utförs ofta med aktiv vila, där man behåller pulsen på en hög nivå samtidigt som kroppens muskler som just arbetat får chansen att återhämta sig. Övriga muskelgrupper förbereds också på nästa övning. Läs mer om HIIT här.

Tips 2 – Träna med koffein

koffein(1)

Ett bra sätt att maxa förbränningen är att ta koffein, särskilt till träning där det samtidigt kan förbättra prestationen och minska träningsvärken. När man tar koffein ökas halten katekolaminer, såsom adrenalin och noradrenalin, i kroppen och förmågan att förbränna fett ökar. I mitt inlägg Hur blir man av med envist fett? tar jag upp mer detaljerat hur detta fungerar.

Tips 3 – Träna styrka

öka i bänkpress

Att inkludera styrketräning i alla dina träningspass är klockrent för att bränna fett. Det tar jag bland annat upp i Träning för viktnedgång – Styrketräning. Har du vanan inne kan du träna i ”max-” eller ”styrke”zonen. Med maxzonen menas att du kan utföra dina repetitioner i antal om ungefär 1-6 stycken och i styrkezonen cirka 7-14. I de här zonerna kommer kroppen vara som mest muskelsparande och du behåller mer muskler samtidigt som du förbränner fett i jämförelse med om du utför övningar med högre repetitionsantal. Lite chili på det och du bränner fett som aldrig förr!

Tips 4 – Träna med någon

Till vänster Mikael Wahlberg (vä) som vann Decembercupens Men's Physique, mycket på grund av en pushande träningskompis i Lee Lundgren (hö).
Till vänster Mikael Wahlberg (vä) som vann Decembercupens Men’s Physique, mycket på grund av en pushande träningskompis i Lee Lundgren (hö).

Att ha en träningspartner kommer i de flesta fall indirekt förbättra fettförbränningen. Ju oftare du blir pushad av någon att ta dig till träningen och även vid träningen ta i mer, kommer göra att du tränar mer och då även förbränner fler kalorier. Träningen blir roligare när man är flera och chansen att du fortsätter är större än om du tränar själv. Så hitta en träningspartner om du inte redan gjort det! 

Träna 5 – Träna på fastande mage

fettforbranning(1)

Det ultimata fettförbränningsknepet är såklart att träna på fastande mage. Ta lite aminosyror innan passet för att minska risken för allt för stor muskelnedbrytning och gå sedan till gymmet och bränn! Katekolaminflödet är stort och fettförbränningen kan maxas när du har lågt blodsocker. Om du kan kombinera det här tipset ihop med de tidigare 4 så har du alla möjligheter att få den midja du själv önskar. Läs mer i inlägget Hur blir man av med envist fett? och Leangains – Det ultimata upplägget?

Det var fem tips för att öka förbränningen under träningen. Om du känner att det är svårt med upplägg eller vilka övningar man bör köra så kanske du behöver ett eget träningsupplägg? Via vårt träningsupplägg SHAPE får du hjälp både med kost och träning. Enkel kostplan och träningsschema anpassat efter dina mål. Med det populära vikt- och utrensningsprogrammet cellRESET får du all hjälp du behöver för att komma till rätta med din livsstil och kostplan för att bränna fett utan hunger och sötsug. I cellRESET får du också en utbildning i kost och näring samtidigt som du kör programmet. Du kan självklart träna som du vill även under cellRESET.

OBS! JAG STARTAR EN cellRESET-GRUPP DEN 1:E AUGUSTI! Jag kommer själv att gå programmet och vi i gruppen kan dela inspiration, pepp, recept och mera med varandra. Läs mer här.

motivation träning