Inaktivitet större riskfaktor för hjärtsjukdom än övervikt för kvinnor över 30

En studie publicerad i British Journal of Sports Medicine, visar att inaktivitet är den största riskfaktorn för hjärtsjukdom för kvinnor som är inaktiva efter 30 års ålder. Inaktivitet är enligt studien till och med en större riskfaktor för hjärtsjukdom än vad övervikt är.

 

BAKGRUND

Hjärtsjukdom är den största orsaken till dödsfall i både Nordamerika och England och orsakar 4 av 10 dödsfall i USA. Mer än alla cancerformer tillsammans! Det är alltså av yttersta vikt att man försöker bekämpa och lära sig mer om riskfaktorerna för hjärtsjukdom.

STUDIEN

Forskarna undersökte i studien fyra olika riskfaktorer hjärtkärl-sjukdom; rökning, högt blodtryck, inaktivitet och övervikt (högt BMI). Man undersökte vilken skillnad varje riskfaktor skulle ge i sannolikhet att utveckla hjärtsjukdom för kvinnorna om man tog bort var och en av de olika riskfaktorerna. Så kallad population attributable risk (PAR) vilket är en matematisk formel som ofta används i cohortstudier. 15 olika åldersgrupper undersöktes från 22-27 till 85-90 års ålder med 32 154 deltagare från en tidigare Australiensisk studie.

RESULTAT

I resultaten såg man att förekomsten av både högt blodtryck och inaktivitet ökade från åldern 22 upp till 90 års ålder. Övervikt ökade från 22 års ålder upp till 64 för att sedan minska igen ju äldre kvinnorna var. Förekomsten av rökning minskade från 28% i gruppen 22-27 år till 5% i gruppen 73-78 år. Rökning var fram till 30 års ålder den viktigaste riskfaktorn att utveckla hjärtsjukdom, för att sedan bli inaktivitet efter 30 års ålder.

TANKAR

Att vi (både män och kvinnor) blir mer inaktiva i den ålder då vi istället borde bli mer aktiva får konsekvenser, vilket också syns i studier som denna. Alla bör träna! Helst styrketräna enligt mig, och då särskilt när man kommer upp i åldrarna. Jag har tidigare skrivit om positiva effekter av träning när man blir äldre i ”Träning på ålderns höst” och ”Bygg muskler och lev längre!”, samt hänvisat till den mycket intressanta intervjun med Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi.


start-today
Idag är första dagen på…. ja ni vet

Börja träna nu!

Det är aldrig för sent. Kanske har du gått i styrketräningstankar ett tag nu men inte kommit till skott? Kom ihåg att det kommer inte hända något förrän du bestämmer dig! Mer aktivitet och mer muskelmassa betyder ett längre och starkare liv med mindre risk för sjukdom. En liten ansträngning för ett 10, 20 eller kanske till och med 30 år längre, drägligare och friskare liv.

Behöver du vägledning? Med kost- och träningsprogrammet SHAPE kan du träna när du vill. Programmet är tillgängligt dygnet runt och med de anpassade träningsprogrammen och kostplanerna, samt community, tränings- och receptbank och mig som online PT har du allt i mobilen! Börja redan idag! Det är rätt investering och det är dessutom mycket billigare än att köpa dyra PT-timmar på gymmet.

shape_logo

You don’t say…
You don’t say…
Dela:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *