Intervju med Jonas Colting – Världsmästare i Ultraman – Del 2

Jag fick en intervju med triathleten och debattören Jonas Colting, världsmästare i Ultraman och vinnare av Elba Ironman. Jonas ger sin syn på kost, träning, skador och egna karriären. Här kommer del 2 av 2.

jonascolting(1)
Jonas Colting

Jonas Colting kallas ofta Sveriges tuffaste idrottsman – med rätta! Han har över 250 triathlon avverkade och vunnit VM i Ultraman och Elba Ironman. Dessutom har Jonas tagit silver både i Ironman-VM och på långdistans. Totalt har han 4 VM- och EM-medaljer och ett flertal segrar på SM i triathlon. Han har dessutom vunnit Amfibiemannen aquathlon, fullföljt en svensk klassiker på tiden 17 timmar och 50 minuter (allt inom loppet av 25 timmar med transporter inräknat) och vunnit Ö till Ö tre gånger.

Med sin vassa tunga har Jonas flera gånger debatterat emot både livsmedelsindustrin och idrottsrörelsen för dess fixering av kolhydrater. Han har även skrivit en egen kokbok där han pratar varmt om sambandet mellan bra mat och hälsa.

Här svarar Jonas exklusivt för Nicklagård – Kost Träning Hälsas läsare om sin syn på träning, kost, skador, karriär och framtid. Del 1 av intervjun hittar du här.

8. Du har ett stort kostintresse med mycket åsikter, särskilt på fokusering av kolhydrater inom idrottskretsar. Hur tänker du här och hur äter du själv vid träning och inför ett långlopp som Ultraman? Kolhydratsladdar du?

-Jag tycker att vi har levt under en pastakonspiration i Sverige, genom det nära samarbetet mellan svenskt idrottsliv och livsmedelsföretag som AXA/Kungsörnen. Den sponsrade ”informationsfoldern” Uppladdningen är väl det bästa exemplet på den pastakonspirationen. Ju mer vi läser om kolhydrater och socker desto tydligare blir det hur ohälsosamt och dåligt det är med en stor konsumtion av dessa livsmedel. Inte bara är det djupt ineffektivt för den i grunden fettförbrännande organism som vi människor är men det är också tydligt att socker och kolhydrater orsakar allt ifrån diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar till ökad risk för exempelvis Alzheimer och olika cancerformer.

Kort sagt, en kolhydratrik mat är ohälsosam. En kostfilosofi som bygger på kolhydrater bygger på retoriken där man betraktar kroppen som en bil där maten endast ska tillhandahålla bränsle och där en kalori är samma som nästa kalori. Inget kunde vara mera fel. Matens primära uppgift är att bygga vårt nya jag, att återhämta och reparera oss själva och att tillhandahålla råmaterialet till det. Matens näring och kvalitet är det primära. Likaså hur maten påverkar oss på ett hormonellt och biokemiskt plan. Om endast energi var det primära så hade ju några liter läsk och en påse godis varit en bra lösning.

Maten vi äter till vardags, tre måltider om dagen samt mellanmål, sju dagar i veckan och 50+ veckor om året. Det är maten som ska tillhandahålla den basen av hälsa som sedan ett aktivt liv ska vila på. Man måste ha en bas av hälsa. Därmed inte sagt att inte socker funkar fantastiskt bra på kort sikt, för det gör det! Men det är en stor skillnad på vad man kan tänkas äta under ett fåtal tävlingar på ett helt år och vad man ska äta under alla måltider under sin vardag. En triathlon eller eller ett långlopp är inte en hälsodag, det är en prestationsdag. Man känner sig som överkörd av en bil dagen efter en Ultraman och man är 100 år gammal. Det är inte en hälsokur som man genomfört precis. Så i det kortsiktiga perspektivet funkar socker, sportdrycker och cola alldeles utmärkt.

Grunden är en suverän fettförbränning och en optimal hälsa och ovanpå det  tävlingssituationen, också maximal kolhydratförbränning för att kunna använda ”turbon”. Till vardags äter jag en form av stenålders- /paleokost med stora mängder kött, fisk, grönsaker, fett och annat som ligger inom ramen för den här maten. Jag laddar inte nämnvärt för mina tävlingar men äter en aning större mängd kolhydrater inför loppet. Att ladda upp sina depåer är en mycket enklare process än vad många tror. Man behöver knappast ligga i ett badkar med gröt under den sista veckan inför ett lopp.

9. Mer om kost. Din bror Fredrik äter, vad som kan tyckas en aning extremt, enbart rå föda och stora mängder mjölk. Hur går dina tankar här? Bör fler anamma detta och vilka hälsofördelar kan man få av att äta rå kyckling?

-Man ska nog inte hänga upp sig på den råa kycklingen som sådan men faktum är ju att när maten är rå så behöver den också hålla högsta möjliga kvalitet för att inte bli dålig. Och den ställer högsta möjliga krav på distributionen också vilket innebär att det i princip är närodlat eller närproducerat.

Och den intressanta frågan är väl varför man tycker att min bror äter underligt när man inte tycker en kost med extremt raffinerad, konstgjord och förädlad mat är det. Brorsans råa mjölk, råa fisk och råa lever är ju långt mer ”normal” än varmkorv och pulvermos. Vår allmänna uppfattning om vad som är normalt och bra är ju helt skev och förstörd idag.

Jonas vältrimmade bror Fredrik Colting som äter sin mat rå. Han är dock noga med att det är bra råvaror. Mer extremt än processad industrimat? Förmodligen inte.
Jonas vältrimmade bror Fredrik Colting som äter sin mat rå. Han är dock noga med att det är bra råvaror. Mer extremt än processad industrimat? Förmodligen inte.

10. Efter Christopher McDougalls Born to run har barfotalöpning blivit en ”grej”. Vad är dina åsikter om barfotalöpning? Är det något du själv förespråkar?

-Ja, jag var väl en av de första i Sverige som började att prata om barfotalöpning och minimalism. Jag har ju länge hållt löparkurser på temat ”Nakna Löparen”. Jag är övertygad om att alla kan springa och att löpning är den mest naturliga av alla aktivieter. Det de flesta saknar idag är ett naturligt förhållningssätt till löpning och rätt teknik, inte minst som en följd av för tjocka skor.

Jag älskar att springa barfota och gör det så ofta som det är möjligt. Under hela min karriär har jag löpt i tunna, mjuka och lätta skor.

11. Kan du förklara lite om psyke och kropp inom extremsport? Kan vem som helst bli framgångsrik inom extremsport som Ironman och Ultraman? Eller krävs det ett speciellt psyke och kroppsbyggnad?

-Nej, vem som helst kan naturligtvis inte bli framgångsrika triathleter precis som inte vem som helst kan bli duktiga tyngdlyftare, simmare, pianospelare eller cirkusartister. Det finns visserligen ganska många olika kroppstyper representerade bland elitskiktet men alla är tämligen slanka i kroppen. Det krävs säkert ett speciellt sorts psyke också men det låter jag vara osagt eftersom man inte ser vad folk tänker och hur deras inre kugghjul fungerar. Men det hjälper ju att vara djupt egocentrisk och ambitiös i största allmänhet.

12. Hur bör man lägga upp träningen om man vill träna för ett Ironman? Hur fördelar man styrke-, uthållighets-, intervall-, rörelseträningen?

– Man ska simma, cykla och springa. Styrke- och rörelseträning får man inom ramen av de tre grenarna. En motionär som vill köra en Ironman ska inte slösa värdefull träningstid på andra obskyra träningsformer med tveksamt utfall. Man har istället otroligt mycket att hämta på att optimera sin kroppskomposition och sin rörelseekonomi som triathlet. Kontinuitet är underskattat. Folk överskattar vad de kan göra på en vecka men de underskattar vad de kan göra på ett år. Man ska också vara försiktig med intensitet. En motionär tenderar ändå att köra för hårt och för intensivt. Det är därför många bara åstadkommer sporadisk träning och det är för att man lever i villfarelsen att det alltid ska göra ont när man tränar.

13. Du pratar varmt om det men vad är egentligen ”hälsoträning”?

Hälsoträning är motsatsen till prestationsträning. Idrottsträning är prestationsträning och den har väldigt lite med hälsa att göra. Triathlon på elitnivå är ju alldeles överdrivet, exempelvis. Det är på tok för mycket, på tok för ofta, för hårt och alldeles för repetetivt. Det är ett VM i trötthet. Det är inte den som kommer till start med bästa hälsovärdena eller med den bäst ifyllda träningsdagboken som nödvändigtvis vinner loppet utan det gör den som kunnat härda ut mest trötthet, obehag och slit. Och som ändå står upp. Många andra idrotter är ännu värre när det kommer till skador, slit och smärta. Tänk exmeplevis på hur många lagidrottare som spelar på smärtstillande och annat.

Hälsoträning är den träning som utvecklar den bas varpå man kan grunda prestations- och idrottsträning. Min bästa hälsoträning är stenåldersträning i skogen. Funktionellt och träning över hela det breda spektrumet av den mänskliga rörelsebanken med en variation av hormonell stimulans (långt, lugnt, kort, hårt, explosivt, dynamiskt)

14. Hur ser den närmaste framtiden ut för Jonas Colting?

-Jag har ju opererat mig två gånger under de senaste veckorna så jag har ett stort fokus på återhämtning och rehab och hoppas att vara tillbaka i någorlunda seriös träning vid nyår. Vid sidan av det så jobbar jag mycket med affärsutveckling för närvarande; jag utvecklar flera nya koncept och segmenterar min verksamhet en hel del. Jag uppdaterar och bygger några nya sajter och kommer bland annat att kunna erbjuda olika coachingtjänster inom kort.

40 är något av mitt i livet och det finns skäl att titta på varifrån man kommit och vart man är på väg. Jag försöker att utvärdera hur jag jobbat tidigare och jag funderar över drivkrafter och motivation. Vad, varför och hur. Jag vill läsa många böcker under det närmaste året. Jag vill också skriva något av värde.

Rent idrottsligt så satsar jag på att köra SM i Motala och under hösten En snabb Ironman och kanske Ultraman Hawaii. Under sommaren så kommer jag ju att köra mitt långa simprojekt genom Sverige. Jag ska köra Cape Epic på MTB med min kompis Jojje Borssén, det är drygt 70 mil på åtta dagar! Jag kommer också att hålla en föreläsningsserie under våren. Det finns att göra helt enkelt!

Tack Jonas Colting!

Vi tackar Jonas Colting för att han tog sig tid att svara på frågorna. Vill du veta mer om Colting kan du besöka hans blogg med många läsvärda texter, eller den officiella hemsidan. Colting har även skrivit tre böcker varav en är en kokbok med fokus sambandet mellan kost och hälsa. Jag har själv läst Jag vill ju bara se bra ut naken och har tidigare nämnt den som en favorit av motivationsböcker.

Jag vill även passa på att tipsa om Jonas föreläsningsturné som börjar i vinter. Se mer info nedan. Jag har självklart redan anmält mig till Stockholmsföreläsningen den 16e januari. Något jag ser fram emot, ses vi där? 🙂

Böckerna hittar du på: