Keiron Fitness Bench | Höstens roligaste träningsredskap!

Text skriven september 2013

Jag har under den senaste veckan tränat hemma med en Keiron Fitness Bench. Grundaren och utvecklaren Karl Katz på Keiron Fitness lät mig låna den för att skriva en recension.

 keiron-fitness-bench-bankpress(1)

Den senaste veckan har min träning sett lite annorlunda ut. Jag har kört tungt som vanligt, fast inte på gymmet. Jag har haft en Keiron Fitness Bench hemma i lägenheten att träna med. Med den här maskinen kan man träna bröst och rygg med ordentlig belastning. Låt oss ta en närmare titt.

 

Bakgrund

Karl Katz, maskinteknikingenjör från Stockholm och delägare i Keiron Fitness, hade länge grubblat över att det inte fanns några alternativ för att träna tung styrketräning hemma utan att behöva stora och otympliga ställningar med tunga vikter som tar plats, när han en dag fick idén till den här produkten. En bänkpress och roddmaskin i ett – som dessutom går att träna tungt i. På marknaden idag finns otaliga träningsmaskiner för alla möjliga ändamål för folk som inte har tid att gå till gymmet. Men de har alla ett problem som i slutändan gör att gymmet ändå är ett måste, de går inte att träna tungt med. Några år efter Karls grubblande stod Keiron Fitness Bench klar och jag måste säga att jag är otroligt imponerad både av det genuina hantverket och den intelligenta designen, men även av Karls vilja och driv att få fram en bra träningsprodukt för hemmabruk.

Om du vill ha en kort introduktion till hur Keiron Fitness Bench fungerar kan du titta på videon nedan.

 

Hur tränar man?

Som man kan se i videon är det en renodlad bröst- och ryggmaskin. Det var också enligt Karl tanken från början, att man ska kunna träna just de här muskelgrupperna hemma och med en hög belastning. Belastningen går upp till 110 % i bröstpressen och ännu tyngre när man kör rodd. Det finns 17 olika belastningssteg och det medföljer en tabell med olika kroppsvikter som visar hur mycket du lyfter för varje steg. Jag som väger 76 kilo lyfter enligt tabellen 86 kilo på tyngsta motståndet i bröstpressen. Men det går totalt sett att belasta upp till 115 kilo, så med extravikter på dynan eller viktpåsar på stången skulle jag kunna träna ännu tyngre. Den lägsta belastningen är 30 % av egen kroppsvikt, något som motsvarar en mindre än en armhävning.

Jag har alltid varit för att träning ska vara roligt, och roligt det är det. Löjligt roligt! När man väl börjat träna med Keiron är det svårt att sluta. När maskinen står framme har jag svårt att inte låta bli att träna, vare sig det är tidig morgon eller sen kväll. De mjuka rörelserna gör att det blir en naturlig träning utan att kroppen känns stel. Jag har haft kompisar över och till och med när vi hade plockat fram vinglasen framme på småtimmarna var det dags för träning. Killar måste ju tävla i allt som ni vet. I och med att man lyfter relativt sin egen vikt kan man tävla även mot den som kanske lyfter tyngst på gymmet – och vinna!

I manualen finns ingen instruktion för att köra marklyft, raka marklyft eller bicepscurls. Det hindrade mig dock inte från att köra just detta. För mig som är lite kort i hamstrings är det perfekt att jag kan träna raka marklyft hemma. Då kan jag få en ordentlig excentrisk stretch varje dag och öka min rörlighet. Bicepscurlsen känns en aning onaturliga men det fungerar hyfsat bra eftersom stången går att rulla. Men maskinen är som sagt inte gjord för den här sortens träning. Smala bröstpressar kan tränas för triceps och det gör att maskinen blir mer mångsidig. Vad du än kör med Keiron Fitness bench så lovar jag att du kommer få en rejäl träningsvärk dagen efter. Kontakten är riktigt bra för de muskler som tränas.

Man skulle lätt kunna tro att maskinen gör märken i golvet, men det finns inte minsta spår hemma på mitt nylackade parkettgolv. Keiron Fitness har även garanterat att den inte gör några märken i golvet.

 

Bänkpress och rodd med Keiron Fitness Bench.

 

För- och nackdelar

Det finns som jag ser det några riktigt stora fördelar med Kerion Fitness Bench. Det första är att du inte behöver gå till gymmet när du vill träna tungt. Träning med egen kroppsvikt i all ära, men att träna ryggen lika tungt med egen kroppsvikt som med en Keiron kommer man aldrig att kunna göra. Jag klarar inte högsta belastningen för ryggdraget. Så den är både tidseffektiv för personer som inte har tid för gymmet och dessutom erbjuder den en hög belastning. Bänkpress, rodd och marklyft är ju väl valda basövningar för styrketräning vilket maskinen också erbjuder. Utrymme och vikt är två andra saker som går på plussidan. Vikten är ringa 30 kilo och maskinen är lätt att fälla ihop och rulla in under sängen. Jag har haft den i hallen när jag inte kör med den och den tar knappt någon plats alls när den står där.

En sista fördel är säkerheten. I och med att du hela tiden lyfter dig själv kan du inte skada dig. Kör du tung bänkpress på gymmet bör du ha någon som hjälper dig. Med Keiron slipper man tänka på detta och kan köra till failure i varje set. Detta gör att du kan träna riktigt tungt och samtidigt försöka öka varje gång. Progression är A och O i styrketräning! En annan del av säkerhetsaspekten är att man kan öva upp sin lyftteknik bra i maskinen. Hållning för länd- och bröstrygg kan med fördel tränas för att undvika skador då maskinen erbjuder mycket bra ergonomi.

Om man ska säga något negativt om maskinen så finns det en avsaknad av en uttalad träningsstrategi för övriga kroppen, till exempel ben, mage och armar. Detta vet jag diskuteras och till exempel en sorts straps för magträning kan komma att finnas med som tillval i framtiden. Även chinsstång att fästa i dörrposter kan förmodligen lätt monteras dit på nya utgåvor. Vad gäller quadriceps, det vill säga framsida lår, så tror jag att till exempel ett spännremmar att fästa i handtagen för rodd skulle fungera. Då kan man placera stången på ryggen och köra vanliga knäböj. Det skulle också möjliggöra hakdrag för axelträning och mjukare bicepscurls. Men även om Keiron Fitness Bench ännu inte testats tillräckligt för andra övningar har jag själv som tidigare nämnt provat att köra både bicepscurls, stående rodd, raka marklyft och traditionella marklyft med den och jag tycker det fungerar bra. Det är som sagt bara bicepscurlsen som känns onaturliga och som är lite svåra att få till.

Priset är en liten nackdel. Maskinen kostar idag 6495:- vilket kan uppfattas som ganska dyrt för de flesta. Det är också ganska dyrt, men jag tycker dock det är ett logiskt pris för det man får. En ställning med vikter kostar långt mycket mer och övriga produkter som kostar mindre erbjuder varken samma belastningsmotstånd eller smidighet som den här.

För att vara lite petig skulle jag gärna vilja att det var ännu enklare att ställa in belastningen.

keiron 1keiron 3 keiron 4 keiron 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Som ni ser kan man köra även andra övningar som maskinen från början inte är designad för. Till exempel marklyft (bild 1 och 2), raka marklyft och stående rodd (bild 4). Knäböj skulle förmodligen kunna implementeras med spännremmar i handtagen för att utföras enligt bild 3. Därmed skulle remmarna även möjliggöra haklyft för axlar och bicepscurls. 

*UPPDATERING: Keiron har meddelat att maskinen inte är dimensionerad för att klara belastningen av marklyft och knäböj och avråder därför från detta.

 

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela så är Keiron Fitness Bench en träningsmaskin för personer som inte har tid för att gå på gym regelbundet, men som ändå vill träna tungt hemma. Frågar du mig så sopar den här maskinen banan med övriga träningsprodukter, á la TV-shop, som finns där ute. Jag hade otroligt skoj med den och det här är definitivt höstens roligaste träningsredskap! Nu om ni ursäktar, jag ska gå och köra några pressar till. 🙂

 BETYG:

 

Är du intresserad av att äga en egen Keiron Fitness Bench?

Gå in på http://keironfitness.se/nicklagard om du vill köpa maskinen!