Vad är kreatin och hur fungerar det?

Kreatin är ett av världens mest använda kosttillskott för att bygga muskelmassa och bli starkare. Men varför använder man det och hur fungerar det?

bodybuilder(2)_394

Om kreatin

Kreatin är ett kroppseget ämne som produceras främst av levern. När vi gör en kontraktion i någon av våra muskler går det åt fosfat från våra energibärande molekyler adenosintrifosfat, ATP. För att bygga upp den energigivande ATP-molekylen igen behövs fosfat. Kreatin i form av kreatinfosfat kan hjälpa till med just detta. Ju mer fosfat vi har tillgängligt, desto snabbare kan vi återhämta muskeln och klara en eller två kontraktioner till.

Eftersom kreatin binder vätska så kommer du lägga på dig en del vikt, främst i muskelvävnaden när du tar extra tillskott av ämnet. När du slutar så kommer vätskan efter hand lämna kroppen då kreatinnivåerna succesivt minskar. Detta kan ta några veckor, något som kan vara bra att tänka på om man vill planera inför till exempel tävling.

Effekt av kreatin

Effekten av kreatin är främst ökad styrka och en ökad aerob uthållighet. Många som tar kreatin första gången kan känna en otrolig skillnad efter bara någon vecka, något som också gör kreatin till ett av de mest eftertraktade tillskotten på marknaden. I gymet ses den största skillnaden ses på tyngre vikter där man i studier sett att bland annat maxstyrkan ökar.

Trots mängder av studier på kreatin tycks inga större bieffekter finnas. En del känner att de blir dåliga i magen om de tar för mycket och vissa upplever att de får mer finnar. Detta kan bero på en ökad mängd tillväxthormon i kroppen, något som på vissa kan leda till hudbesvär.

Hur mycket?

Den normala doseringen av kreatin ligger på cirka 5 gram per dag. Detta gäller oavsett om du tränar eller inte. Vissa tycker att högre doser krävs och rekommenderar upp emot 20 gram per dag. Om du tar 5 gram per dag kan det vara bäst att först ta en uppladdningsdos under en vecka med 20 gram per dag fördelat på fyra gånger. När du tar kreatinet så gör det ihop med kolhydraterna efter träning. Undvik att ta dem innan ihop med koffein, vilket tycks sänka halten biotillgängligt kreatinfosfat i kroppen tillfälligt.

Mer?

Vill du läsa mer om kreatin eller beställa kan du göra det på kreatin.nu.