Vitamin D för styrka!

Enligt en ny studie i tidskriften Nutrients så kan högre nivåer av vitamin D snabba på återhämtningen efter intensiv träning.

nycrop11
Trots växlande molnighet fick jag i mig en del D-vitamin under det här träningspasset vid Årstaviken.
Ju äldre vi blir, ju mer minskar vår styrka i musklerna. Mindre muskelmassa innebär lägre metabolism och mindre styrka som gör våra vardagssysslor svårare. Muskelsvaghet är ett problem som idag hindar miljontals människor att leva ett fullgott liv. Vitamin D reglerar gener för muskelfunktion, reglerar vårat kalcium och mineralupptag. Vitamin D har därför en viktig funktion för att minska muskelsvaghet.

I studien (se länk nedan för full version) undersöktes effekten av vitamin D och högintensiv träning på 14 fysiskt aktiva personer. Deltagarna fick träna det ena benet i bland annat benpress medan det andra benet användes som kontroll. Halten vitamin D i blodet mättes innan och efter träningen.

Efter träningen upplevde deltagarna muskelsvaghet i det tränade benet men ingenting i kontrollbenet. Forskarna såg att nivåerna av vitamin D (25(OH)D) ökade kraftigt efter träningen men minskade sedan snabbt. Ju högre halt vitamin D man hade innan utförandet av träningen, desto fortare gick återhämtningen.

Så ut och sola inför nästa träningspass nu! 🙂

Studien: Higher Serum 25-Hydroxyvitamin D Concentrations Associate with a Faster Recovery of Skeletal Muscle Strength after Muscular Injury »

Läs mer om Vitamin D här »